Print

czwartek, 7 kwietnia 2016

Ćwiczenia percepcyjne

Czym jest percepcja?

O percepcji w Wikipedii napisano następująco:

“Percepcja to organizacja i interpretacja wrażeń zmysłowych, w celu zrozumienia otoczenia. Percepcja to postrzeganie; uświadomiona reakcja narządu zmysłowego na bodziec zewnętrzny; sposób reagowania, odbierania wrażeń. (W. Kopaliński)
Istnieją dwa rodzaje struktur poznawczych:
  • Związana z wyobraźnią. Odbierane przez nią wrażenia zmysłowe zazwyczaj są deformowane przez nasze oczekiwania, potrzeby, uczucia i mechanizmy obronne, uruchamiane przez podświadomość.
  • Związana z inteligencją. Koryguje ona doznania zarejestrowane w naszej wyobraźni.
Systemy percepcyjne człowieka umożliwiają mu widzieć, słyszeć, czuć smak, zapach, dotyk i zmiany temperatury. Jest to także poczucie świadomości (otoczenia).
Percepcja w szerokim sensie oznacza rejestrację (uchwycenie) przedmiotów i zdarzeń środowiska zewnętrznego: ich odbiór sensoryczny, zrozumienie, identyfikację i określenie werbalne oraz przygotowanie do reakcji na bodziec.
Etapy procesu postrzegania:
  • odbiór wrażeń,
  • postrzeganie w wąskim znaczeniu,
  • identyfikacja i rozpoznawanie”
https://pl.wikipedia.org/wiki/Percepcja


Dlaczego warto ćwiczyć percepcję?

Percepcja tworzy pewien obraz rzeczywistości. To, co będziesz myślał na temat jakiejś osoby, rzeczy, czy sytuacji będzie w ogromnym stopniu uzależnione od tego, w jaki sposób czułeś się, kiedy dana sytuacja nastąpiła.
Im szersza percepcja, tym dokładniejsze, pełniejsze postrzeganie, a dzięki niemu możesz zobaczyć coś z innej perspektywy, więcej zaobserwować, lepiej zapamiętywać, czy sprawniej kreować twoją rzeczywistość.

W jaki sposób ćwiczyć poszerzanie percepcji?

Wszystkie wypisane tu ćwiczenia zostały przedstawione przez Wiedźmę Anję w trakcie warsztatów w Londynie w marcu 2016.

Kolor na dzień-  każdego dnia wybierasz sobie jakiś kolor i za każdym razem, kiedy zobaczysz jakąś rzecz w danym kolorze robisz sobie “mentalną notatkę”(lub zapisujesz w zeszycie), czyli świadomie zwracasz uwagę na ten przedmiot.  np. Żółte buty, żółty napis, żółta kurtka, żółty autobus, żółty ołówek … itp. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej żółtych przedmiotów widzianych w ciągu dnia. Następnego dnia zmień kolor.


Nietypowe połączenia zmysłów- niektóre zmysły są ze sobą bardzo dobrze “sparowane”, np. Wzrok i słuch, smak i węch, a inne nie, np. Smak i słuch, wzrok i węch. Postaraj się, w trakcie wykonywania jakiś czynności łączyć zmysły w nietypowy sposób, np. spryskując się perfumami zwróć uwagę nie tylko na ich zapach, ale również na dźwięk wydawany przez atomizer, czy dotyk zimnych kropli na skórze. Jedząc np. jabłko, zwróć uwagę na to, co słyszysz, kiedy je gryziesz, jaki ono ma kolor, jak pachnie… Słuchając muzyki, zaobserwuj, czy np. odczuwasz drgania, lub wibracje na skórze.



Odtwarzanie doświadczeń z pamięci zmysłów- postaraj się sobie przypomnieć, jak najdokładniej, jak smakuje wybrane przez Ciebie warzywo lub owoc. Jaki ma kolor? Jaką ma skórkę? Czy jest słodki, słony, cierpki, gorzki? Czy jest twardy czy miękki? Czy ma pestki? Co słyszysz, kiedy go jesz? Następnie spróbuj sobie przypomnieć okoliczności w jakich go jadłeś po raz ostatni. Postaraj się o to, by Twoje wspomnienia były jak najbardziej żywe.



Więcej na temat ćwiczeń percepcyjnych znajdziesz tutaj

Powodzenia!

W imieniu ekipy, Martuśka
Szeroka Perspektywa Dublin


Ps. Zdjęcie kanapeczki autorstwa Szyszy. Dziękujemy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz